I et vægttab er det vigtigt at holde fokus på dit spisemønster

- 29/07/16


Er du bevidst om dit spisemønster?

Brug et par minutter på at tænke over, hvad der giver energi, overskud, glæde og afslappethed.

Så du er nødt til at blive bevidst om dine spisevaner, for at du kan du ændre på dem. For lever du ikke i ”nuet”, kommer du til at handle på din fortid og de følelser, der kan knytte sig til gamle dårlige madvaner.
 
  1. Skriv alt det ned, der forhindrer dig i at have en sund livsstil. Eks. ”Det er for dyrt, jeg har ikke tid” Alle de ting, der forhindrer dig i at gøre en handling.
  2. Kig godt på det, du har skrevet og vælg de to ting, du nemmest kan starte med at lave om - så er du i gang! 

Mange spiser på deres følelser og humør frem for egentlig sult. Det betyder, at i en periode med dårligt humør, angst, sorg, bekymring osv. kan de spise meget mere, end kroppen rent faktisk har brug for. Derfor er det vigtigt at holde fokus på en positiv handling.

Når du er ked af det, udløser det en lyst til usund mad, fed mad og sukkerholdig mad som en slags plaster på ”såret”. Det kan give dig den ro, som du ønsker, desværre kun i en kort tid, da den overtages af dårlig samvittighed, og kan give yderligere lyst til spisning.

Så lad din lyst til et sundere liv styre dig og vær i nuet, så du ser de små nye ændringerne i løbet af dagen - dem, der giver dig lykkefølelse og føl så succesen af din præstation.

Hvis din bevidsthed er i (nuet), kan den styre din underbevidsthed 95% og de tanker, der er lagret i din ubevidsthed og erfaringer fra fortiden!
Det vil sige, at du let kan blive styret af din fortid og dine erfaringer og de tanker, du har gjort dig gennem din barndom, ungdom osv., på godt og ondt.

Vi mennesker har desværre en evne til at lade os styre af det, der har gjort os ondt, især når vi ikke lever i nuet, så tager de gamle mønstre over, og mange bruger maden til at dulme den mod livets sorger.

Jeg ved om nogen, at DU kan få styr på det - også når livets skyggesidder viser sig. Jeg har haft en barndom, der har været lidt anderledes end de fleste. Allerede inden jeg blev født, var jeg uønsket.

Min mor var 17 år og psykisk syg og ville ikke have noget med mig at gøre! Som nyfødte er vi ude af stand til at klare os selv, de fleste af os blev madet, fik måske fysisk kærlighed, når vi var bange, kede af det osv.
Gråd har i de første par år været vores eneste “sprog”, når der var noget galt. Trøsten kom prompte i form af en tør ble, mad, vand og omsorg.

Dette mønster ligger i vores underbevidsthed, så når vi i en voksen alder føler os ulykkelige, ensomme, bange eller utrygge, og ligeledes når vi føler os stressede, så søger vi stadig vores “mor” - nu bare i form af mad.
 
Derfor blev maden en stærk kontakt til kærligheden, som et svigtet barn søger, og da jeg så mister min adoptivfar (som også var min morfar) som19 årig, kommer mit madforbrug helt ud af kontrol.

Jeg tager bare mere og mere på, indtil jeg bliver bevidsthed om, at det er fortiden, der styrer mit madforbrug, og jeg bliver nødt til acceptere sorgen og leve i nuet! Men det er ikke kun mig, sådan er det for alle! Vores ubevidste kan derfor styre os, og det kan gå ud over helbred og vægt.
 
I hjernen sidder et såkaldt "belønningscenter”, som driver os - det er en del af vores overlevelsessystem. Når vi er/bliver truet på vores overlevelse (f.eks. af frygt, angst, stress m.m.), kan vi dulme de følelser, der gør ondt ved at aktivere vores belønningscenter.

Da kalorierig mad såsom sukker, hvidt brød, kager, ost, mejeriprodukter og fedtrige madvarer mætter mest, er det disse fødevarer, som giver os den hurtigste belønning og skaber ro i kroppen, derfor afføder disse fødevarer en iboende afhængighed.

Og det er ikke sikkert, at du selv er bevidst om, hvor meget du er styret af dine tanker, følelser, vaner og indre behov. Men som du kunne læse ovenover, er vi mennesker styret temmelig meget af vores ubevidste “lager” af vaner, erfaringer, frygt og viden.

Det kan både komme dig til gode, men samtidig virke som en forhindring i at nå dit mål, som f.eks. det at kunne være i nuet og at få en sund og slank krop.

Derfor er det vigtig at flytte fokus, når følelsen kommer! Personligt gør jeg det ved at hænge vasketøj op, ringe til min mand eller veninde eller så flytter jeg fokus ved at aflede mig selv - ved at sige, at den person eller den ting, der giver mig lysten til sukker ikke skal have æren for, at jeg bliver tyk igen!

Jeg har nemlig i mange år spist på dårlig samvittighed - frygten for ikke være god nok eller bange for at lave fejl, frygten for ikke at slå til - alle følelser, som jeg har holdt nede med mad.
 
Så for at dit vægttab skal lykkes, skal dit ønske om succesen være større end frygten for, at det ikke lykkes!

Mange varme hilsner Henriette Søvind. 
 
Fakta box:
Det er aldrig for sent at komme i god form viser en ny undersøgelse fra universitetet i Sao Paulo Brasilien.

Her blev to grupper kvinder, en i 20’erne og en i 60’erne, sat til at lave den samme konditions- og styrketræning i tre måneder.
Resultat?
Kvinderne over 60 år kom i lige så god form som dem i 20erne.

TANKEVÆKKENDE! :-)


Tilbage til oversigten